X
تبلیغات
انجمن مجازی روانشناسی ایران - بررسی حجاب
انجمن مجازی روانشناسی ایران

همایش حریم نور با موضوع حجاب در دانشگاه آزاد تبریز(منطقه 13 ) بر گزار گردید و  دکتر جوان علی آذر ، سردار نصرتی ، خانم پیر سمساری و دکتر نفیسه فیاض بخش به ترتیب سخنرانی کردند این در حالی بود که سرهنگ فرامرزی و آقای نوتاش هم در همایش حضور داشتند.خلاصه متن سخنرانی ها:

دکتر جوان علی آذر:

ایشان با اشاره به داستان حضرت آدم و حوا حجاب را فرصتی دانستند که انسانها در برخورد با یکدیگر به فکر نرم افزار (افکار و سخنان) همدیگر باشند نه اینکه به سخت افزار (ظاهر فرد) بنگرند یعنی حجاب فرصتی برای ارتقاء نگاه سخت افزاری به نرم افزاری است.اگر زن بخواهد تمام شیفتگی مرد را جلب کند و به عنوان یک قطب باشد همان راهی را برود که بانو زینب و زهرا(س) رفتند.

سردار نصرتی:

وضیت حال در جامعه مناسب نیست و با اهداف و آرمانهای ماسازگاری ندارد و این دلایل 1- عمومی دارد  2- توطعه های (اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی) دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی . یکی از اهداف شبکه های ماهواره ای تغییر نوع حجاب است.فرهنگ ریشه هر نظام اجتماعی و تهاجم به فرهنگ از برنامه های اصلی استعمارگران است.استعمارگران قصد هویت ما، شکاف در میان ما ، و الگوهای فرهنگی ما را را کرده و می خواهد به ریشه ما ضربه بزند. تهاجم فرهنگی در سه مرحله است: 1- اغوای فرهنگ و قطع رابطه ما با گذشته (دین زدایی ، تغییر خط و زبان و اینکه انسانها با نگاه به فرهنگ و گذشته خود احساس حقارت کنند).2- جاسازی فرهنگ خودشان (الینه شدن، از خود بیگانگی) 3- تثبیت فرهنگ القایی(افراد ضعیف النفس را در راس امور می گمارن تا برنامه های آنها را اجرا کند ) . وضعیت خطرناکی است ، مخصوصا که فضای سایبری در دست دشمن است ، تجمل گرایی و مد گرایی هرچه میگذرد قدرت تخریبش بیشتر می شود.برای مقابله باید خودسازی فرهنگ دینی شود اینکه سلامت جامعه ما را حجاب تامین و تضمین می کند . منظور از حجاب پوشش ظاهری و منظور ار عفاف پوشش باطنی است.

سرکارخانم پیر سمساری:

بحث حجاب تنها مختص به بانوان نیست و یک مورد عرضه و تقاضایی است.در هر جامعه ای نظام سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی حاکم به جامعه قرت آن را دارد که جامعه را به شیوه نرم و محسوسی اداره کند.ایشان به مقاله خانم وندی شیلت در مورد افکار دختران قدیمی و جدید در آمریکا اشاره می کند(دفتر خاطرات دختر قرن 19: من همیشه در این فکرم که چگونه دختر خوبی باشم و به پدرم احترام می گزارم و به مادرم کمک می کنم تا مورد توجه آنها قرار گیرم و ....  دختر قرن 21 : به مدل جدید مویم فکر می کنم ، امروز یک لنز جدید خواهم زد و ...) قرن حاضر تبدیل به قرن رواج بی بند و باری و کام آوری زنان و کام یابی مردان شده است. به طوری که در آمد ناشی از آنترسکس به بیش از 204 میلیار دلار می رسد.

عفاف مفهوم باطنی حجاب و یک خویشتن داری آگاهانه و درونی است و امری فطریست. امروزه حجاب یک بحث سیاسی است تا یک بحث غیردینی و آنرا نوعی آنرا نوعی مخالفت با نظام می دانند. ولی منفعت رسانی حجاب به خود زن است(قرب الهی به دلیل فرمانبرداری از خدا – حفظ ارزش زن و ... و حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است) و اینکه باید به یاد شهدا بود(خواهرم سیاهی چادر تو از سرخی خون من رنگین تر است) .

دکتر نفیسه فیاض بخش ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهرا ن و نماینده دوره های 4و5و7 مجلش شورای اسلامی):

ایشان به اقدامات بزرگ زنان در قرنهای گذشته اشاره کردند و خواستار مطالعه بیشتر در این مورد شدند و همچنین از بانو حکیمه خاتون یاد کردند که اولین زنی بود که از تولد امام مهدی(عج) با خبر شد و از امامت ایشان دفاع کرد و کارهای بزرگی را در این راستا انجام داد. ابن عربی: روح انسان مذکر و مونث ندارد و مطلق در جهت کمال طلبی حرکت می کند. ایشان به سن تکلیف دختران و سخن سید بن طاووس اشاره کردند که تکلیف را تشریف می دانست یعنی مشرف شدن به حضور خدا و اینکه ارزش زن آنقدر بالاست که زودتر از مردان به پیشگاه خدا خوانده می شوند و بالغ شدن را کامل شدن و رسیدن معنی کردند. زن مستحب است با انگشتانش تسبیح بگوید چون زیبایی روح زن در جسمش نیز اثر دارد.ایشان به زنهایی اشاره کردند که برای پس گرفتن سر امام حسین (ع) زیر چادر خود شمشیر پنهان کرده بودند و با اینکه موفق نشدند شجاعت آنها تحسین برانگیز است چنان که آن در زمان هیچ مردی شجاعت این کار را نداشت. خانم فیاض بخش در مورد تهاجم فرهنگی چنین بیان کردند که در برنامه های ماهواره ای چنان از زنان استفاده می شود که حتی مردان ما با گفتن استغفار به آنها نگاه می کنند و این به دلیل جذابیت آنهاست . عروسک های باربی که توسط یهودیان پایه گذاری شد یکی از بزرگترین تهاجمات فرهنگی معرفی شد چنان که سازنده آنها می گویند: من می خواهم کودکان دنیا با سلیقه یک زن آمریکایی رشد کنند . ایشان به تغییر لباس این عروسک ها در زمانهای مختلف سیاسی از جمله لباس های ضد تروریستی باربی بعد از واقعه 11 سپتامبر اشاره کردند. و به این موضوع نیز اشاره کردند که یک مادر صبح تا شب جان می کند ولی خوراک زهنی فرزندش از بیگانگان است ، به زبان دیگر این مادر حمالی فرزندش و فرزندش نوکری غرب را می کند.

نامه پدری به دخترش(خلاصه):

دخترم گوش کن باتو سخن می گویم/ زندگی در نگهم گلزاریست و تو با قامت نیلوفر شاخه پر گل این گلزاری/گل گیپور ، گل لبخند، گل لبهای شکفته/من به چشمان تو گلهای فراوان دیدم/گل امید ، گل فردای سفید/ و چون شاخه برومند شدی / دیده بگشای و در اندیشه گل چینان باش/ همه گلچین گل امروزند/همه هستی سوزند/ آخر اینها گل به هوس می چینند/ توگل شادابی/ به ره باد نرو ، پیش گلچین ننشین / ای گل صدپر من / با تو در پرده سخن می گویم / گل چو پژمرد نخندد ، نگردد شاداب / نه خردمند بود آنکه هریس را از سر جهل سلیمان خواند / به ره باد نرو ، پیش گلچین ننشین / خویش را خوار مبین ، ای سرا پا الماس/ قیمت خود نشکن ، قدر خود را بشناس .

نویسنده دانش آموز

+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم اسفند 1388ساعت 14:34  توسط دانش آموز  |